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Descansar o ser libres. Por Oriol Pérez Treviño

Martes, 18 de enero de 2022

Parece ser que fue el escritor e intelectual vasco Miguel de Unamuno (1864-1936), una figura más citada que leída, quien en cierta ocasión se atrevió a declarar: «Yo soy más sabio que el sabio Sócrates, porque sé que no sé nada como el de la cicuta. Pero es que además de saber que no sé nada, sé que tampoco saben nada los demás». Sea o no sea cierta la anécdota, no es menos verdad que ésta contiene una verdad y una falsedad radicales. La falsedad es que algo sí debió de saber este filósofo nacido en Bilbao ya que, para María Zambrano, éste debía de formar parte del grupo de filósofos como Bergson, Husserl o Freud que se adelantaban en la exploración de algo hasta aquel momento oscuro y que planteaba un conflicto entre la conciencia y lo que no lo es. Para llegar hasta aquí, es evidente que Unamuno algo sí tenía que saber. Lo que sí es absolutamente verdad es este «tampoco saben nada los demás». O si queréis, lo poco que sabemos colectivamente. Diría más: ni sabemos ni queremos saber.

Sé que algún personaje malintencionado, en estos momentos, se estará frotando las manos mientras piensa «ya tenemos la dosis de pedantería del día del articulista», pero hay signos y manifestaciones inequívocos de este poco o mal saber colectivos. El primero de ellos es el uso penoso del lenguaje con su consecuente pobreza en la expresión oral; el segundo es el poco contenido de la mayoría de discursos públicos, no importa ahora su ámbito, en el que se manifiesta una ausencia de datos y discurso absolutamente desesperante. Y el tercero es la constante reducción del enfoque de las cosas basándonos más en la calculabilidad y el pragmatismo que no en la verdad. Una sociedad de estas carcaterísticas no puede tener, evidentemente, ni tiempo de reflexionar, ni de leer ni tampoco, claro está, de recordar.

Quizás sea por ese olvido que, por compensación, necesitemos en todo momento quedarnos con este tema, entre fetichista y necrofílico, de las conmemoraciones de los nacimientos y muertes de aquellos humanos que, en su paso por la vida, dejaron algo más que un recuerdo, un patrimonio o una descendencia. Nos dejaron descubrimientos, hitos, obras que vienen a recordarnos cómo la vida en su esencialidad es algo más que vivir cómodamente y con pocos problemas. Y la cosa viene de bastante lejos porque el historiador griego Tucídides (V a.C) ya señaló que necesitábamos elegir: descansar o ser libres.

Con el objetivo que podamos ser algo más libres, a través de la lectura, el artículo de hoy tiene muy poco de original porque no quiere hacer más que recordar algunos grandes clásicos que, en este 2022, se conmemorará algun aniversario. Justo en el momento de escribir estas líneas se cumplen los 400 años exactos del nacimiento de Molière (1622-1673). Aún hoy cuando leemos o vemos representadas algunas de sus comedias encontramos algo que nos habla con una cercanía que no entiende de tiempo ni de espacio. Es posiblemente una de las características de «lo clásico».

También este año se cumplen los 100 años de los nacimientos de los escritores Jack Kerouac (1922-1969) y José Saramago (1922-2010), los 100 de la publicación del Ulises de James Joyce (1882-1941), los 50 años del estreno de El Padrino de Francis Ford Coppola, el centenario de la muerte de Marcel Proust (1871-1922), los diez años de la muerte de Ray Bradbury (1920-2012), los 125 años de la muerte de Johannes Brahms (1833-1897), el centenario de la muerte de Felip Pedrell (1841-1922) o los 350 años de de Heinrich Schütz (1585-1672).

No se trata, aquí y ahora, de realizar un listado tan exhaustivo como incompleto, pero sí realizar una invitación a localizar en la conmemoración una especie de faro para indicarnos una posibilidad de aquello que podemos leer, ver o escuchar. Acostumbrados como lo estamos en estar sometidos, en todo momento, por esta moda de la novedad, sumergirse en la lectura de El burgués gentilhombre, la audición de las Musikalischen Exequien de Schütz o la visión de El Padrino, aun con la excusa de la conmemoración, nos permite detener el frenesí colectivo en el que estamos sumergidos y encontrar un espacio de serenidad, paz y conocimiento. Hacerlo se erige como un acto verdaderamente revolucionario en querer detener esta ola social acrítica en la que ni se sabe ni se quiere saber porque nos es más cómodo descansar. Descansar o ser libres, he aquí el dilema.

Oriol Pérez i Treviño

@ Oriol676388017

DESCANSAR O SER LLIURES

 

Dimarts, 18 de gener de 2022

 

Sembla que va ser l’escriptor i intel·lectual basc Miguel de Unamuno (1864-1936), una figura més citada que llegida, qui en certa ocasió es va atrevir a declarar: «Jo sóc més savi que el savi Sòcrates, perquè sé que no sé res com aquell de la cicuta. Però és que a més de saber que no sé res, sé que tampoc saben res els demés». Sigui o no sigui certa l’anècdota, no és menys veritat que aquesta conté una veritat i una falsedat radicals. La falsedat és que alguna cosa sí devia saber aquest filòsof nascut a Bilbao que, per a María Zambrano, havia de formar part del grup de filòsofs com ara Bergson, Husserl o Freud que s’avançaven en l’exploració de quelcom fins aquell moment obscur i que plantejava un conflicte entre la consciència i allò que no ho és. Per arribar fins aquí, és evident que, alguna cosa Unamuno sí sabia. El que sí és absolutament veritat és aquest «tampoc saben res els demés». O si voleu, el poc que sabem col·lectivament. Diria encara més: ni sabem ni volem saber.

 

Sé que algun personatge malintencionat, en aquests moments, es deu estar fregant les mans mentre pensa «ja tenim la dosi de pedanteria del dia de l’articulista», però hi ha signes i manifestacions inequívocs d’aquest poc o mal saber col·lectius. El primer d’ells és l’ús penós del llenguatge amb la seva conseqüent pobresa en l’expressió oral; el segon és el poc contingut de la majoria de discursos públics, no importa ara l’àmbit, on es manifesta una absència de dades i discurs absolutament desesperant. I el tercer és la constant reducció de l’enfoc de les coses basant-nos més en la calculabilitat i el pragmatisme que no en la veritat. Una societat d’aquestes característiques no pot tenir, evidentment, ni temps de reflexionar, ni de llegir ni tampoc, és clar, de recordar.

 

Potser sigui per aquest oblit que, per compensació, necessitem a tothora quedar-nos amb aquest tema, entre fetitxista i necrofílic, de les commemoracions dels naixements i morts d’aquells humans que, en el seu pas per aquesta vida, van deixar alguna cosa més que un record, un patrimoni material o una descendència. Van deixar-nos descobertes, fites, obres que ens venen a recordar com la vida en la seva essencialitat és alguna cosa més que voler viure còmodament i amb pocs problemes. I la cosa ve de força lluny perquè l’historiador grec Tucídides (V A.C) ja va assenyalar que ens calia escollir: descansar o ser lliures.

 

Amb l’objectiu que puguem ser una mica més lliures, a través de la lectura, l’article d’avui té poc d’original perquè no vol fer més que recordar alguns grans clàssics que, en aquest 2022, se’n commemorarà algun aniversari. Just en el moment d’escriure aquestes línies es compleixen els 400 anys exactes del naixement de Molière (1622-1673). Encara avui quan llegim o veiem representades algunes de les seves comèdies trobem alguna cosa que ens parla amb una proximitat que no entén de temps ni d’espai. És, possiblement, una de les característiques d’allò clàssic.

 

També enguany es compleixen els 100 anys dels naixements dels escriptors Jack Kerouac (1922-1969) i José Saramago (1922-2010), els 100 de la publicació de l’Ulisses de James Joyce (1882-1941), els 50 anys de l’estrena d’El Padrino de Francis Ford Coppola, el cententari de la mort de Marcel Proust (1871-1922), els deu anys de la mort de Ray Bradbury (1920-2012), els 125 anys de la de Johannes Brahms (1833-1897), el centenari de la mort Felip Pedrell (1841-1922) o els 350 anys de la mort de Heinrich Schütz (1585-1672)….

 

No es tracta, ara i aquí, de fer un llistat tan exhaustiu com incomplet, però sí realitzar una invitació a trobar en la commemoració una espècie de far per indicar-nos una possibilitat d’allò que podem llegir, veure o escoltar. Acostumats a com estem, a tothora, a estar sotmesos per aquesta moda de la novetat, submergir-se en la lectura d’El burgès gentilhome, l’audició de les Musikalischen Exequien de Schütz o la visió d’El Padrino, encara que amb l’excusa de la commemoració, permet aturar una mica el frenesí col·lectiu en el que estem submergits i trobar un espai de serenor, pau i coneixement. Fer-ho s’erigeix com un acte veritablement revolucionari en voler aturar aquest ola social acrítica en la que ni es sap ni es vol saber pequè ens és molt més còmode descansar. Descansar o ser lliures, heus aquí el dilema.

 

 

About Jose

Escritor, cineasta, activista cultural y organizador de festivales de cine

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