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Las intimidades musicales de Joan Magrané. Por Oriol Pérez Treviño

Jueves, 14 de abril de 2022

Poco se habla, en nuestro panorama cultural, de Música en mayúsculas. De música equivalente, cercana y resonante a las grandes manifestaciones literarias y artísticas de nuestro canon. Huérfanos de grandes relatos culturales y desconocedores de la propia tradición, demasiado a menudo, también por comodidad y pereza, hemos dejado en un segundo, si no tercer plano, las músicas que, para entendernos, forman parte de la tradición musical entroncada en la historia pretérita. Empujados por una extraña necrofilia, parece como si esto de los compositores contemporáneos sólo interese a la actualidad cultural cuando éstos traspasan o bien, por aquello de nuestra adicción a la citada actualidad, cuando se produce un estreno. Y todavía de aquella manera. Lo pude corroborar con todo lo que pasó con la muerte del compositor manresano Josep Maria Mestres Quadreny, el 18 de enero de 2021. Si tengo que esperar a que su ciudad natal, la misma que la mía, algún día sea capaz de dedicarle un sentido y sincero homenaje ya me puedo disponer a esperar más que los personajes de Vladimir y Estragon del Esperando a Godot de Samuel Beckett. ¿Por qué? Porque los responsables culturales de la ciudad, incluidos los de su Conservatorio, más allá de haber oído alguna vez su nombre, no saben ni quién era ni con qué contribuyó a la historia de la música catalana. Sí, este es el nivel.

Sin embargo, como decíamos, poco se habla y se presenta la música, especialmente, en forma de publicaciones. Es por ello que la publicación del compositor reüsense Joan Magrané de la Antologa Sentimental de la Música Catalana, editada por la recién creada editorial Peu de Mosca, es necesaria de aplaudirla como un intento de normalidad cultural por parte de uno de los compositores catalanes contemporáneos más presentes y programados. Normalidad que se inicia porque, talentos y virtudes musicales de Magrané al margen, el reüsense sabe escribir de forma bella y diáfana. Profundamente resonante e influido por el conocido Dietari de Pere Gimferrer, Magrané nos invita a viajar musicalmente por algunos de los compositores que, personalmente, más le interesan. Y lo hace a través de algunas de sus obras, llamémoslas, predilectas: la Melangia de Enric Morera (1865-1942), el Puigsoliu de Joaquim Serra (1907-1957), los Nocturnos de Manuel Blancafort (1897- 1987), El giravolt de maig de Eduard Toldrà (1895-1962), la Música callada de Frederic Mompou (1893-1987)… También hay espacio para el tratamiento de las grandes personalidades musicales de la vanguardia como la de su amigo Joan Guinjoan (1931-2019) o el inmenso Robert Gerhard (1896-1970), aparte está claro de un repaso de algunos de sus colegas: Benet Casablancas (1956), Héctor Parra (1976), Ramon Humet (1968) y algunos de más cercanos a su generación como Raquel García-Tomás (1984).

A pesar de tratarse de unos artículos que no tienen ni vocación pedagógica ni académica, no es menos cierto que somos invitados a contagiarnos del entusiasmo y la pasión inherentes en Magrané por todo lo que hace, escucha, compone o escribe. Acostumbrados a cómo estamos en vivir una cultura sin alma, amusa y demasiado pendiente de pueriles y estériles dictámenes perpetrados por administraciones e instituciones acomplejadas hasta el tuétano, pusilánimes y profundamente desconocedoras de lo que se cuece más allá de sus propias estructuras, lo cierto es que leer un libro como éste de Magrané ya no sólo supone el poder pasar un buen rato en el descubrimiento de sus intimidades musicales, si deseáis su apparatus de obras del patrimonio musical catalán, sino poder vivir en una normalidad cultural que, como hemos dicho al inicio del artículo, todavía es demasiado huérfana de la presencia de la Música en mayúsculas.

Si a todo esto añadimos que el prólogo lo firma el erudito e intelectual de Solsona Raül Garrigasait, el resultado todavía se redondea más. Garrigasait es el autor de una de las definiciones más precisas y exactas de lo que es y supone el patrimonio musical catalán: una Atlántida hundida. Posiblemente, libros como esta Antologia Sentimental de la Música Catalana quieren contribuir a reflotar un poco mejor este inmenso y precioso continente.

Oriol Pérez Treviño

@ Oriol676388017

 

LES INTIMITATS MUSICALS DE JOAN MAGRANÉ

 

Dijous, 14 d’abril de 2022

 

Poc es parla, en el nostre panorama cultural, de Música en majúsucles. De música equivalent, pròxima i ressonant a les grans manifestacions literàries i artístiques del nostre cànon. Orfes de grans relats culturals i desconeixedors de la pròpia tradició, massa sovint, també per comoditat i mandra, hem deixat en un segon, si no tercer pla, les músiques que, per entedre’ns, formen part de la tradició musical entroncada en la història pretèrita. Emportats per una estranya necrofília, sembla com si això dels compositors contemporanis només interessi a l’actualitat cultural quan aquests traspassen o bé, per allò de la nostra addicció a l’esmentada actualitat, quan es produeix una estrena. I encara d’aquella manera. Ho puc corroborar amb tot el que va passar amb la mort del compositor manresà Josep Maria Mestres Quadreny, el 18 de gener de 2021. Si he d’esperar que la seva ciutat natal, la mateixa que la meva, algun dia sigui capaç de dedicar-li un sentit i sincer homenatge ja em puc disposar a esperar més que els personatges de Vladimir i Estragon del Tot esperant Godot de Samuel Beckett. Per què? Perquè els responsables culturals de la ciutat, inclosos els del seu Conservatori, més enllà d’haver sentit alguna vegada el seu nom, no saben ni qui era ni amb què va contribuir a la història de la música catalana. Sí, aquest és el nivell.

 

Com dèiem, però, poc es parla i es presentitza la música, especialment, en forma de publicacions. És per això que la publicació del compositor reüsenc Joan Magrané de l’Antologia Sentimental de la Música Catalana, editada per la recent creada editorial Peu de Mosca, cal aplaudir-la com un intent de normalitat cultural per part d’un dels compositors catalans contemporanis més presents i programats. Normalitat que s’inicia perquè, talents i virtuts musicals de Magrané al marge, el reüsenc sap escriure de manera bella i diàfana. Profundament ressonant i influït pel conegut Dietari de Pere Gimferrer, Magrané ens convida a viajar musicalment per alguns dels compositors que, personalment, més li interessen. I ho fa a través d’algunes de les seves obres, anomenem-les, predilectes: la Melangia d’Enric Morera (1865-1942), el Puigsoliu de Joaquim Serra (1907-1957), els Nocturns de Manuel Blancafort (1897-1987), El giravolt de maig d’Eduard Toldrà (1895-1962), la Música callada de Frederic Mompou (1893-1987)… També hi ha espai per al tractament de les grans personalitats musicals de l’avantguarda com ara la del seu amic Joan Guinjoan (1931-2019) o l’immens Robert Gerhard (1896-1970), a part és clar d’un repàs d’alguns dels seus colegues: Benet Casablancas (1956), Héctor Parra (1976), Ramon Humet (1968) i alguns de més propers a la seva generació com ara Raquel García-Tomás (1984).

 

Malgrat tractar-se d’uns articles que no tenen ni vocació pedagògica ni acadèmica, no és menys cert que som convidats a contagiar-nos de l’entusiasme i la passió inherents en Magrané per tot allò que fa,escolta, compon o escriu.  Acostumats a com estem en viure una cultura sense ànima, amusa i massa pendent de puerils i estèrils dictàmens perpetrats per unes administracions i institucions acomplexades fins al moll de l’òs, pusil·lànims i profundament desconeixedores del que es cou més enllà de les seves pròpies estructures, el cert és que llegir un llibre com el de Magrané ja no només suposa el poder passar una bona estona en la descoberta de les seves intimitats musicals, si voleu el seu apparatus d’obres del patrimoni musical català, sinó el poder viure en una normalitat cultural que, com hem dit a l’inici de l’article, encara és massa òrfena de la presència de la Música en majúscules.

 

Si a tot això hi afegim que el pròleg el signa l’erudit i intel·lectual solsoní Raül Garrigasait, el resultat encara s’arrodoneix més. Garrigasait és l’ autor d’una de les definicions més precises i exactes del que és el patrimoni musical català: una Atlàntida enfonsada. Possiblement, llibres com aquesta Antologia Sentimental de la Música Catalana volen ajudar a fer reflotar una mica millor aquest immens continent.

About Jose

Escritor, cineasta, activista cultural y organizador de festivales de cine

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